Lycée Notre-Dame de
Cîteaux
Ik kreeg vanuit België vragen enkele vragen over de school.
De laatste dagen hadden we niet altijd tijd om een blogtekst te schrijven en
hebben we enkele uitstappen gemaakt die los stonden van de school. Iedereen
hier – de zusters, de leerkrachten, de leerlingen – wil dat we een heel goed
beeld hebben van Rwanda en ze nemen ons dan ook vaak mee op uitstap. Maar
uiteraard staat de school centraal. We hebben ondertussen al redelijk wat
lessen gevolgd en gegeven. Daarenboven hebben we gepraat met de directrice, de
leerkrachten, ouders en leerlingen. We kunnen dus stellen dat we ondertussen
een goed beeld hebben van de school.
Door de historische link met België lijkt het schoolsysteem
in Rwanda best goed op dat van België. Leerlingen gaan eerst naar het
kleuteronderwijs, ze krijgen dan zes jaar basisonderwijs en (de meesten) zes
jaar middelbaar onderwijs. Eén van de grote verschillen met België is het feit
dat er staatsexamens zijn. Na het lager onderwijs is er zo’n staatsexamen. De
rijken gaan daarna naar privéscholen, terwijl dat staatsexamen voor de armen en
de middenklasse van levensbelang is. De beste leerlingen mogen namelijk naar
een ‘école d’excellence’. Het Lycée Notre-Dame de Cîteaux is zo’n école d’excellence.
De school heeft dan ook een hele goede naam in Rwanda.
Dit betekent dat er op de school leerlingen zitten van over
het hele land. De overgrote meerderheid van de leerlingen (er zitten alleen
maar meisjes op de school) blijven gedurende een heel trimester op internaat.
Als de ouders in de buurt van Kigali wonen kunnen ze op zaterdag op bezoek
komen, maar er zijn ook leerlingen die weken tot zelfs maanden hun ouders niet
zien. Om het onderscheid tussen rijken en armen niet te laten meespelen op
school is er een uniform (zie foto’s). Maar ook op andere vlakken mag er geen
onderscheid zijn. De lakens op de bedden zijn hetzelfde per kamer en alle
meisjes moeten verplicht hun haar afknippen.
Op de school zijn er meer dan 800 leerlingen, waarvan 667
internen. Er zijn 31 leerkrachten en nog een tiental personeelsleden. Het
aantal leerlingen in een klas varieert van 28 tot 40. De leerlingen krijgen les
in het Engels. Enkel godsdienst en Kinyarwanda is in de moedertaal. Op de
school zitten leerlingen van heel veel verschillende religies en zij krijgen
allemaal een plaats, letterlijk en figuurlijk. Zo is er een kleine plaats voor
de moslims om te bidden en zagen we een gebedsmoment van een grotere groep protestanten.
Een kleine meerderheid is evenwel katholiek.
De eerste drie jaren krijgen de leerlingen een algemene
basisopleiding. Daarna is er opnieuw een staatsexamen en daarna moeten de
leerlingen een keuze maken. Het is een wetenschapsschool, dus de leerlingen
kiezen eigenlijk in welke wetenschappen ze zich gaan verdiepen. We hebben onder
andere een les wiskunde bijgewoond in 6MPG (Mathematics, Physics and Geography),
met als onderwerp: ‘special integreation’. Zowel Maarten als ik waren ervan
overtuigd dat het niveau niet moet onderdoen aan onze school. Wat trouwens elke
keer opviel als we een les bijwoonden, dat was de discipline. Ondanks het feit
dat die les in 6MPG werd gegeven voor 34 leerlingen, gedurende drie lesuren van
40 minuten aan één stuk waren de leerlingen heel rustig en geïnteresseerd.
Voor de internen begint de dag om 4.30 uur. Ze krijgen een
uurtje de tijd om zich klaar te maken en van 5.30 tot 6.30 hebben ze een uur
studie. Daarna krijgen ze ontbijt en om 8.00 uur beginnen de lessen. Ze hebben
dan drie lesuren van 40 minuten en dan is het pauze. Over de middag hebben ze
een middagpauze en om 16 uur is de school gedaan. Dan krijgen ze tijd om te
sporten en te dansen, wat te studeren of voor andere activiteiten. Om 19 uur
krijgen de leerlingen eten en van 19.30 tot 20.30 uur hebben ze nog een
verplicht uur studie. Om 21 uur moeten ze naar hun kamer en om 21.30 uur gaat
het licht uit.
De leerlingen blijven ook in het weekend op school. De
lokalen zijn bijna altijd open. Extra zorg of uitleg voor leerlingen die niet
meekunnen bestaat er namelijk niet en je ziet wel vaker meisjes aan elkaar de
leerstof nog eens uitleggen. Daarnaast wordt er veel muziek gemaakt en gedanst
(vaak onder begeleiding van andere leerlingen). Andere leerlingen spelen een
partijtje volleybal met een aantal leerkrachten of spelen basketbal. Een heel
aantal spendeert ook uren met bidden. Voor de rest doen ze wat leerlingen bij
ons ook doen: praten, wat rondhangen, elkaar eens plagen, spelen en nog wat
praten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten